Bike trip podél řeky Mohan

aneb dovolená na kolech

Po loňské dovolené na kolech kolem Dunaje (odkaz zde: http://ttydytstudio.4fan.cz/svettydytu/cestovani/dunaj2018/) jsme se rozhodli, že se nám cyklistická dovolená tolik zalíbila, že bychom ji chtěli opakovat každý rok. 

A proto i letos jsme vyrazili na Bike trip, tentokrát do Německa, kolem řeky Mohan. Na internetu jsme se totiž dočetli, že cyklistická stezka kolem Mohanu je jedinou cyklistickou stezkou, jež dostala hodnocení 5 hvězdiček v prestižním oceňování cyklostezek, a tak jsme se to rozhodli vyzkoušet na vlastní nohy. 

Příprava letos už nebyla tak veliká, jako loni. Vsadili jsme dost na improvizaci, zejména při hledání ubytování. Mapu do mapníku, s přibližnou cestou kudy chceme jet jsme si samozřejmě vytiskly a vyznačili i kempy, které se nachází v okolí, ale bližší informace o všech kempech jsme si již nezjišťovali. Cena vlakového jízdního (jelikož jsme trip řešili na poslední chvíli), nám přišla dost vysoká, a tak jsme se rozhodli, že do Německa dojedeme vlastním autem, a na kole udělá kolem řeky okruh. 

Okruh kolem řeky? Samozřejmě to úplně moc nejde, ale měli jsme v plánu první tři dny jet od výchozího bodu co nejvíce napřímo až k soutoku řek Mohanu a Rýnu, a zbylé dny se pak vracet podél Mohanské cyklostezky a kopírovat tak při zpáteční cestě vodní tok.

DEN 1. (Pátek 5.7.2019) – Odjezd autem do Německa a započetí cyklistické výpravy

V pátek brzy ráno skládáme naše kola do auta, včetně zabalených a přeplněných cyklistických brašen plných jídla a oblečení a vyrážíme směr Německo. 

Auto jsme se rozhodli nechat na větším parkovišti ve městečku Sand am Main, kam jsme dorazili přibližně ve 14:00. Pro větší klid na duši jsme se šli zeptat místních, jestli zde můžeme nechat auto celý týden stát, a ti nám potvrdili, že to možné je. 

Věděli jsme, že nás tlačí čas, a tak jsme se snažili v co nejkratším čase poskládat naše vybavení na kola a vyrazili jsme na naší druhou cyklistickou dovolenou. 

Trasa zpočátku vůbec neutíkala, neboť jsme jeli převážně proti větru. Ačkoliv jsme vyjížděli v bundách, neboť bylo dost větrno, postupně jak se oteplovalo jsme bundy sundali a výsledkem dne bylo pořádně spálené celé tělo (proč se taky mazat, že?).

Z městečka Sand am Main jsme si to po různých menších cyklostezkách štrádovali přes města Schweinfrt – Arnstein až do městečka Karlstadt am Main. Posledních 5 kilometrů jsme museli překonat menší kopeček a tak jsme nakonec byli velmi rádi, že je první den za námi. 

Kempovali jsme v menším kempu hned vedle koupaliště, vstup do bazénu byl pro obyvatele kempu zdarma, ale bohužel bazén zavíral v 20:00 a mi přijeli cca 10 minut před zavíračkou. Jak jsme v průběhu týdne vzhledem k počasí zjistili, toto byla poslední možnost využít plavky, avšak možnost jsme využít nestihli.

I když jsme vyjížděli na kole až po 14 hodině,zvládli jsme na rozjezd první den cca 80 kilometrů, a dosáhli jsme tak zdárně našeho prvního vytipovaného kempu. Pak následoval večer jako každý jiný – první teplé jídlo, teplá sprcha a spánek ve stanu s regenerací na další den.

Odkaz na trasu 1. dne je k dispozici zde:  https://mapy.cz/s/benosapumo

DEN 2 (Sobota 6.7.2019)  – Karlstadt – Aschaffenburg

Druhý den nás čekala nejnáročnější jízda z celé dovolené. Abychom se k soutoku řek Mohanu a Rýnu dostali co nejdřív a zkrátili si tak cestu o několik desítek až stovek kilometrů, měli jsme na dnešek naplánovaný přejezd přes menší pohoří. 

2 den jsme jeli po trase: Karlstadt – Gemünden am Main – Lohr am Main – Aschaffenburg. Cesta byla dlouhá přibližně 89 kilometrů a čekalo nás na ní přibližně 900 m výškového stoupání. 

Od Karlstadtu až po městečko Lohr am Main jela cesta jak po másle, neboť jsme jeli v těsné blízkosti řeky Mohan. Od města Lohr am Main však začalo podlouhlé stoupání, které bylo dlouhé přibližně 20 kilometrů a vyvrcholilo prudkým stoupáním na vrcholek Falkenberg. Pak už nás čekal sjezd dolů až k dalšímu kempu, který se nacházel u jezera Mainparksee, kde jsme náš druhý cyklistický den zakončili.

U jezera se zrovna konala nějaká disco párty, a tak jsme se moc nevyspali, neboť kolem stanu proudilo celou noc řada lidí. Třešničkou na dortu byl fakt, že jsme spali pod dráty velmi vysokého napětí, a danou noc se v blízkosti prohnalo hned několik bouřek, takže strach z blesků vydržel celou noc.

Odkaz na trasu 2. dne je k dispozici zde:  https://mapy.cz/s/nekasujese

DEN 3 (Neděle 7.7.2019) – Aschaffenburg – Mainz

Cílem třetího dne se bylo dostat k soutoku řek Mohanu a Rýnu, do městečka Mainz. Hned po výjezdu z kempu nám však plány komplikuje uzavírka mostu, přes řeku Main, po které byla cesta naplánovaná. Potřebujeme se dostat na opačnou stranu břehu, ale objízdné trasy jsou buď 15 kilometrů zpátky proti proudu, nebo 15 kilometrů po proudu. 

Volíme alternativu raději jízdy po proudu, s tím, že celý dnešní den budeme muset tak trochu improvizovat a naplánovat si trasu novou. Pomocí mobilního telefonu nacházíme nové cyklotrasy s takřka přímou cestu až do našeho cíle. A ačkoliv jsme improvizovali, cyklostezky v lesích nás velice mile překvapili. Jelo se po nich skvěle a celá trasa rychle utíkala. Jelikož jsme jeli poblíž letiště města Franfurkt, kde lítalo letadlo každé dvě minuty, měli jsme o doprovodný program postaráno.

Nakonec po cca 84 kilometrech zdárně přijíždíme do cíle městečka Mainz. Do této doby nám přišla řeka Mohan široká, ale co jsme uviděli Rýn, přišel nám Mohan jako malý potůček. Městečko Maiz, kterým jsme projížděli bylo sice malebné, ale plné lidí, co se nám neustále pletli pod kola a tak jsme byli rádi, když jsme dorazili do klidného kempu, s fantastickým výhledem na západ slunce. 

Odkaz na trasu 3. dne je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/gafujuveje

DEN 4 (Pondělí 8.7.2019) – Mainz – Frankfurt am Main – Großkrotzenburg

Od 4. dne naší cesty vyrážíme dá se říct na zpáteční cestu, směrem k autu, ale tentokrát v již opravdové blízkosti řeky Mohan. Kopírujeme každou zákrutu řeky, tedy pokavaď tudy vede i cyklistická stezka, a zakroucenou trasou se dostáváme až do města Frankfurt nad Mohanem. Město se nám velice líbilo, podél řeky nebylo tolik lidí jako například v Mainzu, takže na kole se zde jelo velice příjemně, a moderní architektura podél řeky nás mile překvapila. Přímo uprostřed řeky, na ostrově se tyčí překrásné, velice moderně vypadající byty a řeka proudící kolem nich je zakončena pěkným nábřežím s posezením.  Zřejmě nejkrásnější město, které jsme v Německu potkali. 

Cesta ač vedla podél vody proti proudu stále mírně do kopce, utíkala velice rychle, a tak když jsme dorazili do městečka Hanau, kde jsme měli původně plánovaný kemp, a kde jsme zjistili, že kemp je mimo provoz, nám vůbec nevadilo si trasu dnešní dne mírně protáhnout. Z původně odpočinkového dne, kde jsme měli najet pouze okolo 60 kilometrů tak vznikla další 75 kilometrová trasa, která však nebyla nijak vícero náročná. 

Nocuje v kempu u jezera Weißsee, kde neumí jediný člověk z personálu anglicky. V kempu je pěkná stezka kolem jezera, a v jezeře se dokonce i spoustu dětí koupe. Na nás je však zima a tak jsme rádi za teplé sprchy. Pří koupeli necháváme nabíjet mobilní telefon, který mi však někdo odnesl. Naštěstí se ukázalo, že ho pouze někdo odnesl na recepci s domněním, že ho někdo ve sprchách zapomněl, a tam nám ho bez problému předali zpět do rukou.

Odkaz na trasu 4. dne je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/darecusova

DEN 5 (Úterý 9.7.2019) – Großkrotzenburg – Aschaffenburg – Obernburg am main – Miltenberg – Wertheim – Bettingen

Pátý den ráno kontrolujeme předpověď počasí na další dny a ta nevypadá vůbec pěkně. V blízkých dnech hlásí velké deště a bouřky a tak se rozhodujeme, že se náš bike trip pokusíme zkrátit o jeden den tím, že protáhneme délky našich tras. Z toho vyplynulo, že dnes pojedeme 105 kilometrů a ukrojíme tak z jednoho dne cca 1/3 trasy. 

Překonat za den 100 kilometrů byla výzva, a motivace o její překonání nás hnala celý den dopředu. Cyklostezka se kroutila co to šlo, ale požitek z jízdy byl pohodový a překvapivě den i poměrně rychle utekl. Než jsme se naděli, měli jsme v nohách 105 kilometrů a stavěli jsme stan v kempu ve městečku Bettingen. Krásný plac, s posezením, elektřinou, ledničkou a rychlovarnou konvicí jen pro nás a ještě jednoho osamělého cyklistu. Přitom cena kempu byla přijatelná.

K večeru jsme naplánovali další průběhy dnů vzhledem k počasí co na nás měli přijít a pak jsme se šli už jen zahrabat do teplých spacáku, neboť noci začali být až moc chladné. 

Odkaz na trasu 5. dne je k dispozici zde:  https://mapy.cz/s/lesapebuba

DEN 6 (Středa 10.7.2019) – Bettingen – Lohr am Main – Gemünden am Main – Karlstadt – Würzburg

Cíl 6. dne byl od nás při startu v městečku Bettingen vzdálen vzdušnou čarou pouhých 25 kilometrů, avšak podél řeky nás čekalo 91 kilometrů dlouhá cesta. Půlku dne jedeme na sever, druhou půlku na jih a přitom téměř celý den proti větru. Jelikož se mírně vracíme, projíždíme občas již místy, které jsme míjeli v opačném směru. Cesta v těchto místech tak již moc neutíká, neboť není co sledovat nového. Naopak když přijíždíme do Würzburgu, jsme překvapení jak rušné město to je. Ve městečku se koná nějaký festival vína, a všude podél cyklostezky v centru města je spousty lidí a zaparkovaných aut. Máme obavu, jak hlučný bude kemp, ale ten nás svým klidným umístěním opět velice mile překvapil. Do umýváren to máme sice od stanu poměrně daleko, ale kempujeme hned vedle řeky a jediný hluk je slyšet od projíždějících veslařů, kterým kemp zřejmě patří.

Odkaz na trasu 6. dne je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/fapogezahu

DEN 7 (Čtvrtek 11.7.2019) – Würzburg – Ochsenfurt – Dettlelbach – Volkach – Zeilitzheim

Dnes dle předpovědi již víme, že nás čeká déšť. Že nás čeká téměř celé odpoledne déšť i celou noc. Proto se brzy ráno rozhodujeme, že další naší přespání nebude již v kempu, ale v nějakém apartmá, nebo penzionu, abychom uschli, vysušili oblečení a zahřáli se. V noci jsme měli na sobě naprosto veškeré oblečení, co jsme sebou měli a i tak jsme mrzli, a tak teplé ubytování bylo více než vhodné a ideální na zakončení naší cesty. Přes booking.com si rezervuje ten nejlevnější apartmá, které v okolí naší trasy je, a vyrážíme velice brzy ráno na naší cestu, ať toho stihneme ujet za sucha co nejvíce.

Za den jsme ujeli cca 72 kilometrů, avšak posledních 30 km již v poměrně vydatném dešti. Za sucha cesta utíkala rychle, ale s prvními kapkami a poté s totálně promočenými botami se cesta více a více vlekla. Ubytování jsme měli zajištěné cca 8 kilometrů od řeky, ale z toho 6 kilometrů do poměrně velkého kopce. Totálně promočení od deště, a zpocení od výstupu na vrchol kopce a špinaví od hlavy až k patě, neboť silnice vedla přes pracoviště plné bahna, které se nám odrazem od kol dostalo snad úplně všude, jsme dorazili k zarezervovaném ubytování. Bydleli jsme ve „sklepení“ rodinného domu, a nad námi bydleli pronajimatele. Dům byl velice pěkný, z okna ložnice jsme měli výhled na zahradu, kde jsme měli zamknutá kola, takže jsme měli klid na duši. Konečně jsme se v teplých peřinách zahřáli a pak už jen přespali a vyrazili na náš poslední cyklistický den.

Odkaz na trasu 7. dne je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/hotozecuho

DEN 8 (Pátek 12.7.2019) – Zeilitzheim – Fahr – Schweinfurt – Haßurt – Zeil am Main

Poslední den naší výpravy se z našeho ubytování vracíme přes kopeček opět k řece Mohan, a podél ní na kole přes městečka Fahr, Schweinfurt, Haßfurt a Zeil am Main zpátky k autu.

Cyklotrasa nás v jednom místě vede přívozem přes řeku, a tak si pomocí zaplacení přívozu a překonání lodí přibližně 50 metrů zpestřujeme naší cestu. Cestou zhodnocujeme naší dovolenou a pomalu střádáme plány na další roky. 

Poslední den nás čekalo 66 kilometrů, které jsme si moc užili, a bylo nám i trochu líto, že dnes již naše cyklo pouť končí. Nejraději bychom si dovolenou na kolech ještě protáhli, ale vzhledem k počasí, že v celém Německu prší, a celý týden pršet má, bylo ukončení dovolené na správném místě. A ačkoliv opravdu v téměř celém Německu celý den pršelo, nám se déšť překvapivě vyhnul a deštivo nad námi začalo být až v okamžiku, co jsme nasedli do auta. Štěstí.

Naopak na závěr cesty při příjezdu k autu jsme zažili poměrně šok, a to když jsme přijížděli k parkovišti, kde jsme měli auto zaparkované a na parkovišti se konal festival a celé parkoviště bylo obehnáno plotem. I kolem dokola našeho auta byl plot, ale auto zde naštěstí stále stálo. Pořadatelé nám sice zřejmě německy trochu vynadali, a spěchali na nás ač co nejdříve odjedeme, ale to že se zde měl konat festival, nebylo před týdnem nikde psáno. 

Proto jsme kola co nejdříve poskládali do auta a vyrazili na cestu zpátky do české republiky, vstříc deštivému počasí a velké bouřce.

Odkaz na trasu 8. dne je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/johuvoruka

Shrnutí:

Celkem jsme tedy ujeli za 8 dní dle aplikace Endomondo, přes kterou se nám zaznamenává ujetá vzdálenost, cca 655 kilometrů. První 3 dny jsme jeli co nejvíce napřímo od startovní pozice směrem k soutoku řek Mohanu s Rýnem, a zbylé dny jsme se vraceli po cyklostezce, kopírující průběh řeky Mohan. Tomu také odpovídá výškový profil trasy. 

Jelikož se jednalo o naši druhou cyklistickou výpravu, můžeme si již dovolit srovnání. Oproti cyklostezce kolem řeky Dunaj, kterou jsme jeli vloni, jsou klady a zápory následující:

+ Méně cyklistů, méně lidí, větší klid.
+ V kempech téměř žádné lidi, možnost postavit stan téměř kdekoliv.
– Podél řeky Mohan méně kempů, kde se ubytovat.
– Dunajská stezka má až do Vídně lepší povrch a je značně širší. 
+/- Výhledy zřejmě srovnatelné, osobní dojmy také.

Z čehož plyne, že obě cyklostezky se nám líbili asi obdobně, na každé bylo něco lepšího a něco horšího, ale zážitek byl u obou skvělý.

Co se týče ceny, jelikož jsme se do Německa dopravovali autem, výrazně se nám tím zlevnila cesta a vešli jsme se do 4400 Kč / osobu se vším všudy (Nafta, pojištění, kempfy, jídlo atd.) Z toho za poslední ubytování, které jsme měli v penzionu vlivem nepříznivého počasí bylo 710 Kč/osoba noc.

Cestu jsme si užili, bike trip se nám moc líbil a všem ho opět vřele doporučujeme.

Odkaz na mapy.cz s celou námi projetou trasu je k dispozici zde: https://mapy.cz/s/cefogovoca